Mire kötelez a kötelező? Interjú Vaskó Lászlóval- az Európai Kártérítési Ügyintéző Központ Értékesítési Igazgatójával!
A kötelező biztosítás a biztosítókat is kötelezi!
Az ember nem szereti a kötelező dolgokat, de kénytelen tudomásul venni. Ideig-óráig! A szög azonban kibújik a zsákból. Előbb-utóbb! Most a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás — pontosabban ennek a minden gépjárművezető számára kötelezően előírt szerződésének — visszássága, vagy inkább előlünk gondosan eltitkolt szolgáltatása kerül górcső alá. Megkockáztatom, hogy a közlekedésben résztvevők kilencven százaléka a mai napig nincs tisztában azzal, ha személyi sérüléssel járó közúti balesetet szenvedett, akkor a sérülése mértékétől függően számára kártérítés jár. Hozzátéve azt, hogy az elmaradt kártérítések, a balesettől számítva visszamenőleg öt évre érvényesíthetőek.
Miután e hír eljutott hozzám, az információ megerősítése céljából megkerestem Vasko Ladislav urat, az Európai Kártalanítási Központ értékesítési igazgatóját, s arra kértem, cáfolja vagy erősítse meg a hírt.
— Magyarországon a lakosság körében úgy tapasztalom, tényleg nem elterjedt az az ismeret, hogy a nem vagyoni kártérítéseket, ezen belül a személyi sérüléseket, az ezekből adódó károkat, hátrányokat is lehetséges kárpótolni a kötelező felelősségbiztosításból. Jogászaink átnézték az európai törvényeket, gyakorlatot, és megtalálták azt a rést, amelyen keresztül a gépjármű-felelősségbiztosítás alapján érvényesíthető a balesetet szenvedő személyek kártérítése. A történetben az a legszebb, hogy a balesetet szenvedőknek nem szükséges egyéb biztosítással is rendelkezniük. Káruk rendezésére elégséges feltétel a balesetet okozó gépjármű felelősségbiztosítása. Természetesen adódhatnak olyan esetek, helyzetek, amikor nincs meg a biztosítás, vagy nincs meg a károkozó gépjármű. Ilyen esetben meg kell keresnünk a MABISZ-t, ugyanis ilyenkor az ő illetőségi körükbe tartozik a kártérítés.
— Az emberek Magyarországon viszolyognak a peres ügyektől. Gyakran inkább veszni hagyják a pénzüket, tartanak a hosszas procedúráktól. Nem beszélve arról, hogy olykor egy peres ügy elindítása is komoly pénzkiadással jár. Ha önök képviselik a károsultat, akkor ők mire számíthatnak?
— Igen, ezt tapasztaljuk. Gyakran mondják is ügyfeleink, hogy nincs pénzük ügyvédre! Mi nyitottak vagyunk ügyfeleinkkel szemben. Tájékoztatjuk őket, hogy előzetes költség nélkül dolgozunk! Leegyszerűsítve, nálunk nincs semmiféle kezelési vagy regisztrációs költség. Az ügy megoldása után a megszerzett kártérítésből kapunk méltányos jutalékot sikerdíjként. Persze apróbb kiadások felmerülhetnek: Néhány dokumentum beszerzésének, illetve egy-egy orvosi vizsgálatra való elutazásnak költségei. Ezek a kiadások azonban minimálisak. S ha a sérült rendelkezik a megfelelő orvosi papírokkal, akkor nem is szükségesek. Megnyugtatásul közlöm, ha ezekről a kiadásokról megőrzik a számlákat, akkor még az így kiadott forintjaikat is viszontlátják.
— Úgy vélem, a biztosítók is jól képzett jogászokkal rendelkeznek. Talán tudják — még ha egyéb megfontolásból nem is hirdetik —, hogy önök jogosan nyújtják be követeléseiket. Egy elkezdődött kártérítési ügyben meglehet, hogy peren kívüli megegyezést ajánlanak fel a károsultnak az olcsóbb megoldás reményében. Ki tudják ezt védeni?
— Mi erre kellően odafigyelünk. Figyelünk arra, hogy ügyfeleink sérülésüknek, káruknak megfelelő kártérítésben részesüljenek, ne fogadjanak el méltánytalanul alacsony összeget. Még ha hajlik is ügyfelünk az ilyen megegyezésre, felhívjuk a figyelmét arra, hogy ne mondjon le további kártérítési igényéről.
— Szemléltetné néhány példán keresztül, hogy adott kár esetén milyen kártérítésre számíthatnak leendő ügyfeleik? Vagy ez talán üzleti titok?
— Mi senkit nem kecsegtetünk nagy számokkal! Annál is inkább, mert előzetesen mi sem tudjuk megmondani, hogy mekkora lesz a kártérítés összege. Nagy számokat mindenki tud mondani. Mi nem akarjuk a sérült helyzetét tovább rontani felelőtlen ígérgetésekkel! Azonban nyugodt lehet minden ügyfelünk, hogy a törvényesség keretein belül a maximumot harcoljuk ki számára.
— Ennek kapcsán kérdem, igaz-e az a hír, hogy önök nem csak a konkrét sérült személy, hanem hozzátartozójának kárigényét is érvényesítik?
— Sajnos nagy gyakorisággal tapasztalható, hogy nem csak azok az emberek sérülnek, akik közvetlen részt vettek egy balesetben. Elég belegondolni abba, ha valakihez éjszaka bekopognak, hogy ő-e annak a személynek a hozzátartozója, aki röviddel ezelőtt balesetet szenvedett. Ezek az emberek is e baleset kapcsán szereztek olykor életre szóló hátrányt, sérülést. Miért ne érvényesítenénk jogos kárigényeiket! Számtalan hasonló példát tudnék még mondani.
— Magyarországon híresek vagyunk arról, hogy a törvénykezés malmai is lassan őrölnek nálunk. Leegyszerűsítve, egy ügyfél mennyi időn belül számíthat kártérítésre?
— Van összehasonlítási alapom. Az Európai Kártalanítási Központ Lengyelországban kezdte el tevékenységét. Ott lényegesen kevesebb, 4—6 hónapig tart az átfutási idő. Csehországban, ahol szintén képviselettel rendelkezünk, még ennél is rövidebb. Ott a kártérítési ügyintézés 3 hónapig tart úgy, hogy ez törvénnyel is alátámasztott! Ma Magyarországon az átlagos érvényesítési idő, vagy a peren kívüli megállapodás másfél évig tart! Elsődleges céljaink közé tartozik, hogy Magyarországon is lerövidítsük ezt az időszakot. Tudjuk, hogy ez nem lesz könnyű harc! Az Európában elért sikereinket érvényesíteni kívánjuk Magyarországon is!
— Ön kártérítési ügyekben komoly nemzetközi tapasztalatokkal rendelkezik. Milyenek a kezdeti benyomásaik?
— A tájékozatlanság lepett meg! Az emberek nem tudnak erről a kártérítési lehetőségről! A biztosítást eladónak csak a minél több szerződéskötés a célja. Bár az a tapasztalat, hogy sok esetben ők sem tudják, hogy ügyfeleik milyen kárigénnyel élhetnek. A másik benyomásom, hogy a biztosítók csak addig szeretik az ügyfelet, amíg az befizeti a díjat. Amikor kárigénye van, megváltozik a felállás. Akkor már különböző kifogásokat találnak. A biztosítók nagy része nem szimpatizál velünk. Ez az ő szempontjukból érthető. Így volt ez Lengyelországban, Csehországban is, de aztán megváltozott a magatartásuk. Tudom, itt is megváltozik majd, bár bizonyára nem fognak tárt karokkal várni.
— Nagyon magabiztosnak tűnik. Csak a nemzetközi tapasztalataira alapoz?
— Nézze, kétségtelen, hogy nagy eredmények vannak mögöttünk! E mellett tőkeerős cég vagyunk. 2010. december 29-étől ott vagyunk a varsói tőzsdén. Igen, biztos vagyok abban, hogy Magyarországon is sokan igénybe veszik segítségünket.
A kötelező biztosítás a biztosítókat is kötelezi!
Az ember nem szereti a kötelező dolgokat, de kénytelen tudomásul venni. Ideig-óráig! A szög azonban kibújik a zsákból. Előbb-utóbb! Most a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás — pontosabban ennek a minden gépjárművezető számára kötelezően előírt szerződésének — visszássága, vagy inkább előlünk gondosan eltitkolt szolgáltatása kerül górcső alá. Megkockáztatom, hogy a közlekedésben résztvevők kilencven százaléka a mai napig nincs tisztában azzal, ha személyi sérüléssel járó közúti balesetet szenvedett, akkor a sérülése mértékétől függően számára kártérítés jár. Hozzátéve azt, hogy az elmaradt kártérítések, a balesettől számítva visszamenőleg öt évre érvényesíthetőek.
Miután e hír eljutott hozzám, az információ megerősítése céljából megkerestem Vasko Ladislav urat, az Európai Kártalanítási Központ értékesítési igazgatóját, s arra kértem, cáfolja vagy erősítse meg a hírt.
— Magyarországon a lakosság körében úgy tapasztalom, tényleg nem elterjedt az az ismeret, hogy a nem vagyoni kártérítéseket, ezen belül a személyi sérüléseket, az ezekből adódó károkat, hátrányokat is lehetséges kárpótolni a kötelező felelősségbiztosításból. Jogászaink átnézték az európai törvényeket, gyakorlatot, és megtalálták azt a rést, amelyen keresztül a gépjármű-felelősségbiztosítás alapján érvényesíthető a balesetet szenvedő személyek kártérítése. A történetben az a legszebb, hogy a balesetet szenvedőknek nem szükséges egyéb biztosítással is rendelkezniük. Káruk rendezésére elégséges feltétel a balesetet okozó gépjármű felelősségbiztosítása. Természetesen adódhatnak olyan esetek, helyzetek, amikor nincs meg a biztosítás, vagy nincs meg a károkozó gépjármű. Ilyen esetben meg kell keresnünk a MABISZ-t, ugyanis ilyenkor az ő illetőségi körükbe tartozik a kártérítés.
— Az emberek Magyarországon viszolyognak a peres ügyektől. Gyakran inkább veszni hagyják a pénzüket, tartanak a hosszas procedúráktól. Nem beszélve arról, hogy olykor egy peres ügy elindítása is komoly pénzkiadással jár. Ha önök képviselik a károsultat, akkor ők mire számíthatnak?
— Igen, ezt tapasztaljuk. Gyakran mondják is ügyfeleink, hogy nincs pénzük ügyvédre! Mi nyitottak vagyunk ügyfeleinkkel szemben. Tájékoztatjuk őket, hogy előzetes költség nélkül dolgozunk! Leegyszerűsítve, nálunk nincs semmiféle kezelési vagy regisztrációs költség. Az ügy megoldása után a megszerzett kártérítésből kapunk méltányos jutalékot sikerdíjként. Persze apróbb kiadások felmerülhetnek: Néhány dokumentum beszerzésének, illetve egy-egy orvosi vizsgálatra való elutazásnak költségei. Ezek a kiadások azonban minimálisak. S ha a sérült rendelkezik a megfelelő orvosi papírokkal, akkor nem is szükségesek. Megnyugtatásul közlöm, ha ezekről a kiadásokról megőrzik a számlákat, akkor még az így kiadott forintjaikat is viszontlátják.
— Úgy vélem, a biztosítók is jól képzett jogászokkal rendelkeznek. Talán tudják — még ha egyéb megfontolásból nem is hirdetik —, hogy önök jogosan nyújtják be követeléseiket. Egy elkezdődött kártérítési ügyben meglehet, hogy peren kívüli megegyezést ajánlanak fel a károsultnak az olcsóbb megoldás reményében. Ki tudják ezt védeni?
— Mi erre kellően odafigyelünk. Figyelünk arra, hogy ügyfeleink sérülésüknek, káruknak megfelelő kártérítésben részesüljenek, ne fogadjanak el méltánytalanul alacsony összeget. Még ha hajlik is ügyfelünk az ilyen megegyezésre, felhívjuk a figyelmét arra, hogy ne mondjon le további kártérítési igényéről.
— Szemléltetné néhány példán keresztül, hogy adott kár esetén milyen kártérítésre számíthatnak leendő ügyfeleik? Vagy ez talán üzleti titok?
— Mi senkit nem kecsegtetünk nagy számokkal! Annál is inkább, mert előzetesen mi sem tudjuk megmondani, hogy mekkora lesz a kártérítés összege. Nagy számokat mindenki tud mondani. Mi nem akarjuk a sérült helyzetét tovább rontani felelőtlen ígérgetésekkel! Azonban nyugodt lehet minden ügyfelünk, hogy a törvényesség keretein belül a maximumot harcoljuk ki számára.
— Ennek kapcsán kérdem, igaz-e az a hír, hogy önök nem csak a konkrét sérült személy, hanem hozzátartozójának kárigényét is érvényesítik?
— Sajnos nagy gyakorisággal tapasztalható, hogy nem csak azok az emberek sérülnek, akik közvetlen részt vettek egy balesetben. Elég belegondolni abba, ha valakihez éjszaka bekopognak, hogy ő-e annak a személynek a hozzátartozója, aki röviddel ezelőtt balesetet szenvedett. Ezek az emberek is e baleset kapcsán szereztek olykor életre szóló hátrányt, sérülést. Miért ne érvényesítenénk jogos kárigényeiket! Számtalan hasonló példát tudnék még mondani.
— Magyarországon híresek vagyunk arról, hogy a törvénykezés malmai is lassan őrölnek nálunk. Leegyszerűsítve, egy ügyfél mennyi időn belül számíthat kártérítésre?
— Van összehasonlítási alapom. Az Európai Kártalanítási Központ Lengyelországban kezdte el tevékenységét. Ott lényegesen kevesebb, 4—6 hónapig tart az átfutási idő. Csehországban, ahol szintén képviselettel rendelkezünk, még ennél is rövidebb. Ott a kártérítési ügyintézés 3 hónapig tart úgy, hogy ez törvénnyel is alátámasztott! Ma Magyarországon az átlagos érvényesítési idő, vagy a peren kívüli megállapodás másfél évig tart! Elsődleges céljaink közé tartozik, hogy Magyarországon is lerövidítsük ezt az időszakot. Tudjuk, hogy ez nem lesz könnyű harc! Az Európában elért sikereinket érvényesíteni kívánjuk Magyarországon is!
— Ön kártérítési ügyekben komoly nemzetközi tapasztalatokkal rendelkezik. Milyenek a kezdeti benyomásaik?
— A tájékozatlanság lepett meg! Az emberek nem tudnak erről a kártérítési lehetőségről! A biztosítást eladónak csak a minél több szerződéskötés a célja. Bár az a tapasztalat, hogy sok esetben ők sem tudják, hogy ügyfeleik milyen kárigénnyel élhetnek. A másik benyomásom, hogy a biztosítók csak addig szeretik az ügyfelet, amíg az befizeti a díjat. Amikor kárigénye van, megváltozik a felállás. Akkor már különböző kifogásokat találnak. A biztosítók nagy része nem szimpatizál velünk. Ez az ő szempontjukból érthető. Így volt ez Lengyelországban, Csehországban is, de aztán megváltozott a magatartásuk. Tudom, itt is megváltozik majd, bár bizonyára nem fognak tárt karokkal várni.
— Nagyon magabiztosnak tűnik. Csak a nemzetközi tapasztalataira alapoz?
— Nézze, kétségtelen, hogy nagy eredmények vannak mögöttünk! E mellett tőkeerős cég vagyunk. 2010. december 29-étől ott vagyunk a varsói tőzsdén. Igen, biztos vagyok abban, hogy Magyarországon is sokan igénybe veszik segítségünket!
Az érdeklődők az eukarteritesikozpont@gmail.com e-mail címen is jelentkezhetnek.
Forrás: https://kanizsahir.hu/kanizsahir/web/?id=1244